יום ראשון, 21 באוגוסט 2011

הערכת סביבה ולימדה

לפי מה שלמדנו הסמסטר הזה הרבה דברים חדשים ואחד הנושאים המעניניים היה אצל ד"ר ליאת הערכה נתן לי לשנות הרבה דברים ומחשבות איך להסתכל על נושא מכמה כיוונים שונים ,ותמיד להתחיל מעצמי והיה תרגיל שהוא באמת צריך לעשות :
האם אני משתמש בכלי הנכון בהערכה שלי ?
האם אני צריך לשנות את דרך ההערכה שלי לפי התחום שאני עוסק בו ?
האם ההערכה משתנה לפי הזמן ולפי התוכן שאני מלמד ?
איך ניתן להתיאם את ההערכה לפי המקצוע ?
האם ההערכה המותקשבת שונה מהערכה הפרונטאלית ?
הערכת הבוגר של המאה ה21 שונה מהערכה בוגר של הדור הישן?
ולפי ד"ר ליאת נתנה לנו לנתח את הסביבה הלימודית לפי :
7 הקריטריונים להערכת סביבה הלימודית :
1- תוכן נכון ומבין
2- שלמות התוכן 
3- פרסונליזציה
4- אבטחה 
5- ניווט (ארגון החומר )
6- אינטראקקטיביות ,(תקשורת ,שאלות)
7- עיצוב הממשק (עקביות מבנה המידע ,עיצוב ,ארגון )
לכן ההערכה כלי או אמצעי המספק ללומד ולמלמד מידע על מקומו של הלומד בתהליך הלימדה .הנה תהליך גמיש דינמי ומתמשך מעצב מבונה ולא רק מסכמת .
משמשת אמצעי למדידת התקדמות לקראת מטרות  רצויות ,תהליך מדידה ובחינה ,בו הלומד מציג באופן אקטיבי ורציף את ידעותו כישוריו ויכולותו ,תהליך הלומד נוטל חלק בקביעת הקריטרונים להערכה ,הלומד בוחן את עצמו את איכות תוצרי לימדתו באמצעות תהליך רפלקציה.הערכת התלמיד תהיה באמצעות מבחן בעיקר את הישגי התלמיד לעומת התלמידים בכתה .
הערכת סביבה מותקשבת  תהיה דרך :
טכנולוגיות התקשוב מציעות כלים חדשים להערכה ,מעקב ממוחשב התחקות אחרי דפוסי ביקור אתרים חזרות ודילוגים ,
שימוש בכלים חדשנים : הערכת דיון בפורום , משוב ממוחשב, בלוג מחברנט, יומן דיגיטאלי , רפלקציה .