יום ראשון, 29 בינואר 2012

מערכת החינוך בישראל

במאמרו של ד"ר עמי וולנסקי  מערכת החינוך בישראל מדבר על החינוך בישראל , ואת הבעיות של המדינה במערכת החינוך ,שהמדינה היא רב תרבותית כוללת יהודים ,מוסלמים ,נוצרים ודרוזים . וכך נוצר בניהם פערים אדירים בתוך המדינה , מערכת החינוך בישראל מתמודדת עם הפערים האלה ועם פערים חברתיים וכלכליים ,הישגים נמוכים בהשוואה לעולם .
ישראל חברה תוססת , התסיסה מקיפה את כל תחומי החיים , חיי תרבות עשירים ומגוונים , חדשנות ופריצות דרך בתחומי מחקר רבים תסיסה עסקית וצמיחה כלכלית .
ממשק ריכוזי למשק ליברלי על פי מודלים מערביים , לצד הישגים אלה בתחומי הכלכלה , קליטת עלייה , תרבות , מחקר ובמדע , בולטים בישראל הפערים החברתיים .
התמודדות עם פערים חברתיים וכלכליים עמוקים ומעבר לכול עמידה ברמת הישגים חינוכיים בהתאמה לציפיות הציבור ובהשוואה בסטנדרטים בין –לאומיים .
הפער מתחיל מתוכנית הלימודים שהיא בשתי שפות עברית וערבית , וחוץ מאלה שבאו מרחבי העולם , ואין למערכת החינוך הערבית והעברית נוקדה פתיחה שווה .
בחינוך הקדם יסודי:  חוק חינוך חובה 5-18 מאז הקמת המדינה היה5-13 . שני שלבים בתחום הפדגוגי ....
1-חינוך להרגלים חברתיים ,יצירה ,היגיינה .. משנות ה80 .2- הכנת הילדים לדרישות הבוגר . תוכנית לימודים תובענית .סטנדרטים ודרישת קדם .
יסודי : תקופות , א- מרכוז , קיצוני . תוכנית לימוד אחידה , ביטול זרמים ,חברה מגויסת אין התייחסות לשנות . ב- מסוף שנות ה60 הדגשת השונות הילד במרכז , למידה מותאמת ,לומד עצמאי חקר . צמצום הערכת סטנדרטים . ג- סטנדרטיזציה וניהול עצמי .
בפני המערכת בישראל עומדות מספר בעיות ונגדיר באתגרים :
1-     העדר הביקושים למקצוע ההוראה , הפגיעה המצטברת במעמד המורה .
2-     בבחירה ברורה של האסטרטגיה הפדגוגית . להעלאת הישגים .
3-     לאפשר לחצי שלא מסיים בגרות לסיים 12 ש"ל ולתת הזדמנות לשילובם בעל תיכוני ע"י גיוון בתוכנית הלימוד
4-     במגזר החרדי הגדרות חדשות במערכת היחסים בין המדינה לקהילה כדי לאפשר שילובם בשוק העבודה .
5-     בניית תקציב חינוך שייתן מענה לאתרי המערכת .
אם אנא מסתכלים על הפערים אצלנו במערכת החינוך הישראלי נראה כי הפער מאז 1949 ועדיין ממשיך האלה כל  פעם מוספים רפורמה חדשה שהיא לא מתאימה לחינוך שלנו ולא מנסים לצמצם את הפער הנמצא ועם הזמן ובמאה ה21 הולך וגדל .
אם המדינה תחזיק את מעמד המורה שהוא הבסיס לחינוך ולשפר את בתי הספר וגם את הניהול הבית ספרי ולנסות לפתור את הבעיה מהשורשים ולנסות לעשות השוואה בין החינוך בחברות השונות במדינה אז אולי יש אפשרות לקדם את החינוך בישראל .