יום שבת, 31 בדצמבר 2011

בעיות קשב וריכוז

אנו שומעים הרבה בימים אלה המושגים : הילד לא יכול לשבת כמה דקות ,לא מרוכז , לא מקשיב , זז הרבה .כל אלה מילים מדברות על הפרעות קשב וריכוז בקרב הילדים ,הילד הפרקטיבי יותר מדי כל הזמן זז אי אפשר להשיב אותו נע סביב השעון .
ADHD, ADD הפרעת קשב וריכוז
הינה הפרעה ניורולוגית תורשתית המשפיעה על כל תחומי החיים מן הילדות ועד החיים הבוגרים , היא באה לידי ביטוי בקושי לשים לב לגירויים והתרחשויות בסביבה לעקוב אחריהם ולהגיב באופן מותאם מקובל ורצוי .
וזה משפיע על היכולות האקדמיות , בתקופת הילדות ההפרעה עלולה לבוא לידי ביטוי בקשיים תפקודיים בבית הספר ובחיי החברה , ובחיי המובגרים היא היא עלולה להתבטא בקושי בהתמדה וחוסר יציבות ביחסי עבודה ומשפחה .
האם כל ילד הפראקטיביות הוא סובל מADHD ?
הפראקטיבית הינה צורך חזק בפעילויות פיזיות או מילוליות נוספות כמו תנועה או דיבור .
הפרעת קשב וריכוז באה לידי ביטוי באופן קוגניטיבי -התנהגותי קושי לשים לב לגירויים והתרחשויות בסביבה , חוסר יכולת להגיב כנדרש .לכל אחד בתנאים מסוימים לסבול מבעיות קשב כאשר אנחנו עייפים מאד , תשושים ,מוטרדים , מבוהלים ,מפחדים , כאשר קשה לנו להתרכז מסיבה כלשהי אנו יכולים לבטא זאת בדרכים שונות ,שיעמום ,חולמנות ,עייפות ,אי שקט ,עצבנות ואפילו תוקפנות ,בעיה קשב וריכוז היא אינדיבידואלית לכל אדם .
לקוי קשב :  ילדים מתקשים בכתה בריכוז בטווח ארוך בנושא הנלמד ,כל גירוי אחר מסב את תשומת ליבם מהנושא , וקושי בארגון ,אינם מסיימם פרויקטים ,לעמות זאת הם מסוגילים להתרכז במטלה שאוהבים טוב למשך שעות ( טלויזיה ,מחשב ) .
2% מהילדים בישראל עד גיל 18 מאובחנים מדי שנה כסובלים מהפרעות קשב וריכוז .
פעילות יתר : שילוב של פעילות יתר והפרעה . לסביבה באותו הזמן הילדים הסובלים מכך מפריעים בגן ,בבית הספר ובבית פסיכו -מטורי ,הם קמים ,יושבים ,רצים , רבים ונמצאים בעימות מתמיד עם המובגרים חוסר ארגון בולט .
אימפולסיביות  :  קושי לשלוט בדחפים , מתקשים להיכנס למסגרת חוקית של משחק .
ילדים ללא הפרעת פעילות היתר ( היפראקטיביות ) ההפרעה נקראת ADD ללא ה H הם קשים יותר לאיבחון .
הפרעת קשב דורשת איבחון מוקדם ככל האפשר .
טיפול בבעיה :
הטיפוך היעיל חייב להיות רב עמרכתי ( ציר ביולוגי , הפסיכולוגי והחברתי , טיפול תרופתי ,טיפול פסיכו -חינוכי ,תרפוה התנהגותית , ריפוי בעיסוק לפי הצורך ,שינויים סביבתיים .
טיפול תרופתי ברטלין איך יש לו תופעות לוואי .
"המחשב מספק תמיכה רבה ומשוב רב הוא מפגיש הילדים עם עולמות תוכן שונים במגוון אופנים , המאפשירים פיתוח יכולת מגוונות ולרמות השונות של הילדים . החוקרים מצאו כי למידה בסביבה דיגיטלית מעוררת מוטיווציה גבוהה בקרב תלמידים בכלל וכאלו עם בעיות קשב וריכוז בפרט , ומכיוון שמוטיווציה היא הבסיס לקיום של תהליכי למידה אפקטיביים .וצעה לשימוש נרחב בסביבת למידה ממוחשבת ." חן,דוד (2011).







שפירא, אבי (2004). הפרעת קשב וריכוז (ADHD). [גרסה אלקטרונית]. נדלה ב‏שבת ‏31 ‏דצמבר ‏2011, מאתר פסיכולוגיה עברית: http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=235