יום שבת, 11 בפברואר 2012

משחקי למידה

חשיבות המשחקים בחיי התלמידים וגם אנחנו כמבוגרים יש חשיבות רבה למשחק בחיינו ועל זה דיברו הרבה פסיכולוגים ופילוסופים ואנשי חינוך רבים יצרו הגדרות למושג " משחק " ."בספר החוקים " מביע אפלטון את דעתו המיוחדת על תפקידו של המשחק בחיים " מהי הדרך הטובה לחיות ? את החיים צריך לחיות במשחק .  לשחק משחקים מסוימים להקריב קורבנות מסוימים לשיר לרקוד .
המשחק הוא שעשוע אך מהווה היפוך  של הרצינות , שום שהפרט המשחק פועל ברצינות ובכבוד ראש , לעתים עד כדי מסירות ודבקות." רפאל ושגב " (2011). מציינים שבני אדם לומדים כמעט כל מה שחשוב באמצעות משחק .ללכת ולדבר ,להסתדר עם האחר להתנהל עם שותפים ונגד וריבים ועוד .
המשחק הוא כלי המהווה פעילות אנושית ,יסודית ומהותית זאת פעילות השולטת עלינו בילדות המוקדמת ,המשחק מהווה פעילות גומלין בין הילד לבין הסביבה בה הוא חיי .
בספרות המחקרית נמצא כי למשחק הדרמטי בגיל הגן , ואנו בתור גננות יודעות חשיבות המשחק בחיי התלמידים ואיך המשחק מפתח את הילד בכל התחומים ,החברתי - הרגשי ובתחום הקוגניטיבי והמטורי  ,  ונותן מיטובציה ללמידה .ואך למשחק חשיבות ופילו שהוא היסוד של כל פעילות ולמידה .אם אנו רוצות להעביר חומר חדש לילדים הדרך הכי טובה שהתלמיד יקלוט את הידע הוא דרך משחק והוא זוכר אותו לזמן רב .למשחק חשיבות רבה בלמידה בגילי היסוד .
המשחק פעילות השולטת בילדות המוקדמת , המשחק מפתח את האישיות של הילד ונותן לו להיות חברתי שיתופי ואיך להתמודד עם החברה במהלך החיים .
במאה ה21 המשחקים נהפכו ולקחו מהות אחרת הכל נהפך למשחקי מחשב .הילדים רוב הזמן יושבים מול המסך ומשחקים שונים , ואי אפשר להתעלם מהשליטה של הטכנולוגיה על התור הזה , לכן לפי דעתנו צריך שהמורים יפתחו משחקי למידה שיכולים להעשיר את חווית הלמידה , ולהפוך את תהליך הלמידה ליותר עשיר והקנית החומר בחוויה ויצירת עניין ומוטיבציה  ללמידה ולתת לתלמידים דרך אחרת במשחקים כדי לאפשר העמקה בהבנה החומר הנלמד , וזה נכון לגבי הרבה נושים שהם מהווים מקור חרדה וקושי אצל רוב התלמידים כמו מתמטיקה ... ודרך משחק ממוחשב התלמיד מעמיק את התהליך הקוגניטיבי בלמידה והבנה לחומר הנלמד ,ולעיבוד את המידע אצלהם יהיה יותר קל .
ולפי דווח מחקר חדש אשר מחזק את עמדתם של המצדדים בפיתוח משחקי מחשב , חינוכיים ללמידה פעילה בביה"ס " מדווחים שמגיעים מארה"ב ומאוסטרליה בשנתיים האחרונות אפשר להתרשם כי מורים מתחילים בהגדרה , צעד אחר צעד לשלב משחקי מחשב מתוקשבים לתלמידים כיתות היסוד יש נכונות ראשונות לנסות התמודדות בבתי הספר יסודיים ". " מס"ע . " למידה מבוססת משחקי מתוקשבים " .
והנה אני רוצה לדבר על החוויה שלי בחשחק לימודי "סדר את הניירת " שהעברתי  זה היה מרתק .
בחרתי  בנושא מדעים לכתה ד' , כי זה נושא בסיסי בחיי הילד שהוא מתפתח מאז גיל הגן עד התיכון , ובכל שנה מוספים עוד חומר , הנושא מהווה חוויה לתלמידים , בבית הספר הזה מתחילים להכניס התקשוב . והתלמידים אהבו מאד את הפעילות נתנתי להם את המשחק  כדי לנסות לראשונה בשפה העברית וזה בכלל לא הפריע להם אחר ההסבר הם מיד התחילו במשחק בהתלהבות מאד גדולה . ראיתי  את השנוי במהלך השיעור שהם לא רצו לגמור אותו ,והמענה שלהם על השאלון נתן לי  דחף ששילוב המשחק בשיעור באמת מקל על המורה והתלמיד בהעברת החומר הלימודי .זו הייתה הפעם הראשונה לי בשיעור מתוקשב שהוסיף לי הרבה ."מדובר במשחק הלימודי שהעברתי בבית הספר אלסלאם ברהט בגלל עבודת פרופ' מיקי רונן "