יום חמישי, 26 בינואר 2012

חזון בית הספר בניהול עצמי

בקורס של ד"ר עמי וולנסקי התבקשנו לקרוא מאמר .:החזון הבית ספרי
החזון הבית ספרי בניהול עצמי לכותב יין צ'אנג , הוא עוסק בישום וחידוש רפורמות בחינוך הוא נותן לבית הספר איך להתמודד עם האתגרים של המאה ה21 ובשנוי המהיר  העובר בה .
והוא מדבר על דוגמה בית ספר בניהול עצמי smb –school /based management
ביזור קבלת החלטות שיפור תהליכים פנימיים ושימוש במשאבים בהוראה ובלמידה כדי לענות על צורכי החינוך הייחודים של כל בית הספר .ומדבר על הקשיים שהיו לחדש את שיטות החינוך לפתח את עצמם לשנות תפקידים ,לשפר את תוצאות החינוך של בתי הספר שלהם .
שהוא בולטת ברפורמות בחינוך , תכנון הפיתוח בבית הספר , איכות ההוראה בבית הספר , ישום תכנית לימודים חדשות ושימוש בטכנולוגיה מידע בחינוך .
השאלות חשובות :
האם בית הספר עדיין הוא המקום המרכזי של חינוך ומקור לידע ולהסמכות ?ומספק ידע ומיומנויות מסוימים לתלמידים ?
האם המורה הוא המקור היחידי של הידע במאה ה 21 ?
משימות העיקרית של בית הספר היא להעביר ידע ומיומנויות מסוימים לתלמידים ,יש הזדמנויות ספורות לתמוך אלו באלו ללמוד אלו מאלו , הסביבה , תכנית לימודים ספרי לימוד וחמרי לימוד  סטנדרטים .
החזון החדש של בית הספר בניהול עצמי הוא לספק סביבת לימודים לפיתוח תלמידים כאנשים מרובי
אינטליגנציות כדי שיתרום ליצירתם של החברה .
להתמודד עם הכפר גלובליים מרובי הגלובליים  מרובי אינטליגנציות והתפתחות בתחום הטכנולוגיה , הכלכלה , חברה , הפוליטיקה התרבות והלמידה .
לכן החזון החדש צריך לתמוך בשינוי פרדיגמה מחינוך מסורתי קשור במקום לקראת חינוך משולש חדש .
אנו רואים הכל עובר מהר ומתחדש ,ואנו צריכים באמת לעבוד על עצמנו הרבה ולהוריד את השמלה של המסורתית בהוראה , שעדין רוב בתי הספר עברו לניהול עצמי אבל השיטה נשארת , והתלמיד לא קשור כל כך בימינו במורה שהוא מקור היחיד לידע אלא צריך לספק לו סביבת למידה משולשת דהיינו גלובלית ,מותאמת למקום ומותאמת לתלמיד .
פרדיגמה חדשה :
1- גלובליזציה : העברה בין מדינות וחברות ,רשת גלובלית ,בריתות ,תחרויות . רלוונטית גלוב : לימודים באינטרנט , ביקורים וחילופים בינ"ל הזדמנות ומקרות למידה רבים סטנדרטים עולמים הזדמנויות לא מוגבלת ,מורה מרושת , הילד כן נחשף להרבה חומר ממקומות שונות .
2- לוקליזציה : העברה ,סיגול ופיתוח מהקשרים מקומיים ,תמיכה הקהילה וליזמה שיתוף הורים וקהילה השקפת מקומית ובינלאומית .
3- התאמה אישית : לענות על צרכי הפרט ותכונותיו . התלמיד במרכז . לסייע לתהליך הלמידה תוכנית אישיות . הזדמנויות למידה לא מוגבלת , תלמיד יכול ללמוד ממורה , מומחה ,,עמית ומחומרי למידה בינ"ל . המורה מקדם , מתאים סגנון הוראה , מעורר סקרנות , תומך , מרבה אינטליגנציות . סגנון הוראה מותאם אישית , מקום לסקרנות , שיתוף , ארגון למידה .
וזה להפך מפרדיגמת למידה מסורתית ( למידה משוחזרת ) התלמיד בעקבות מורה המורה במרכז הוא המקור היחיד לידע  למידה סטנדרטית ומטרה סטנדרטית , הלמידה בעלת זיקה למקום הזדמנויות מוגבלות .
לפי המאה ה21 לפי דעתי אי אפשר להתעלם ההתקדמות המהירה בטכנולוגיה כמקור לידע וכל התלמידים נחשפים כל יום לידע הזה ואי אפשר להסתגר בתוך השיטה המסורתי שעדיין יש הרבה מורים עובדים דרכה וזה בכלל לא תומך בשינוי הפרדיגמה למשולשת , וזה נותן לנו לחשוב על תמיכה במורים האלה וגם בבתי הספר שלהם כדי להגיע לשינוי הרצוי .
 המקור:
צ'נג, י' צ' (2003). 'חזון חדש של בתי ספר בניהול עצמי: גלובליזציה, לוקליזציה ואינדוידואליזציה.בתוך: ע' וולנסקי וי' פרידמן (עורכים), בתי ספר בניהול עצמי – מבט בין-לאומי (עמ' 29-55). ירושלים: משרד החינוך.