יום שני, 26 בדצמבר 2011

תנועת הסטנדרטים והמחיר שגבתה

בקורס של ד"ר עמי וולנסקי צריך לנתח מאמר על תנועת הסטנדרטים 
       "The Rise and the Price of the Standards Movement"  
 המאמר חושף לנו את תחילת תנועת הסטנדרטים מאז שנות השמונים במדינות רבות המחקר התמקד בארה"ב ואנגליה וגם בישראל .המחקר בודק איך הכוחות השפיעו על תנועת הסטנדרטים ,בביצועי בתי הספר וניהול מדעי , והמסורת של    הסטנדרטים התחילה במזרח אסיה שהובילה את העולם המערבי לדפוס של מבחנים והערכה .הוא מגלה גורמים המשפעים    על בניית ידע בחברה וצריך לקחת בחשבון משתנים כמו תרבות כולל חברת מהגרים המפוזרת בכל מדינה להתמקד בשינוי ,בחדשנות ,ביצרתיות .ליצור רמת הישגים אחידה ברוב הילדים ,לספק חינוך איכותי ,קיום חברה   שוויונית ,תמיכה בהפרדה גזעית ,הזרמת תקציבים בעידן של הרחבת ההשכלה .בתחום החינוך המשיכו לבדוק בשיטה של מדידה וביצועים ,וההשכלה תהפך להמון ולא למיעוט .אכי חשוב היה סטנדרטיזיציה של תכנית הלימודים ,הכווניה לקדם אחריות של המורה על הישגי התלמיד ,בחירת בית הספר על ידי ההורים ,לשפר את תהליך מינוי מנהלים .                                                                                                                                                                
שאלות חשבות במאמר :
כיצד מערכת בדקה הערכה והמדידה השפיעה על מערכת החינוך ?
עד כמה תוכנית הלימוד הלאומית היתה גמישה ?
כיצד המערכת מתמודדת עם הפס הרחב של היכולת בקרב התלמידים ?
באיזו מידה בתי הספר יכולים לקחת החלטות לגבי תכנית הלימוד כדי לעמוד ביעדים מציאותיים?
כל מדינה כדי לשפר את המצב אחרי הירדה ועשתה מסמך סטנדרטים כולל מטרות שיש להשיגן במדינה .
בארה"ב : נוסח מסמך שמתמקד על התקדמות התלמיד במקצועות היסוד והתלמיד האמרקי הראשון בעולם במתמטיקה ומדעים ,ותהיה לו הכילים להתמודד עם כלכלה עולמית ,הסביבה בית ספרית תהיה נקייה מסמים ואלימות ותפגין מוגנות וסביבה חינוכית המאפשרת למידה .
אוסטרליה :  המטרות לספק נתונים ברמה הלאומית על ביצועים של תלמידים במיומנויות הבסיסיות ,וזה היה תפקיד אגף שהם פיתחו (assp) .ונכללו בסטנדרטיזציה המקצועות הבאים : אומנות אנגלית ,בריאות, חנ"ג , שפות זרות, מטתטיקה , מדעים, מדעי החברה , טכנולוגיה ,כל אלו נכללו בקוריקולום אחיד .
ישראל :מיקום ישראל היה בנמוכים בטבלה הבינלאומית בשנת 99 במדעים ומתמטיקה וזה גרם להאשמת המורים בהתדרדרות הסטנדרטים וההישגים והם השפלו על ידי משרד חינוך וזה גרם לסכסוך וחוסר אמון בין הממשלה והמורים .
נקבעו הצעדים :- קביעת סטנדרטים לאומיים במקצועות שונות - כל מפקח מקצועי התבקש להציב סטנדרטים עבור השדה שלו . -הקמת "כוח משימה לאומי " 2003 .
התפתחות תנועת סטנדרטים במדינות שונות עם חשיבה דומה ,מחלקות דומות ,משברים דומים ,והתוצאה היתה דומה .
ג'ון לאו יועץ של ה oecd הציג מסקנותיו :
1- העלאת הסטנדרטים במקצועות הליבה לכל תלמיד ובכל הרמות .
2- אמנם האינטרס הציבורי והאישי שקיפות בכל הנוגע לרמה הביצועית של התלמידים .
והשאלה החשובה :כיצד לשפר את החינוך ?
את השאלה הזו לפי דעתי צריך לחפש לה תשובה ודרכים כדי באמת לשפר את החינוך ,ולא לחפש כל שנה רפורמה חדשה ולבנות כל פעם מחדש תכניות לימודים בלי שיפור בישגים . כל פעם יש לנו בארץ רפורמה חדשה תכנית חדשה .אבל בלי שיפור בהשגים . מטרות החברה ומשרד החינוך צריכות להיות לברר את הבעיות וצמצם את הפערים ,ולקנות למורים ולתלמידים מימנויות כדי להתמודד עם סטנדרטיזציה הלאומית .
לבנות מטרות למען התלמיד בלי להאשים את המורים , ואולי מי שאשם הוא השינוי כל הזם ברפורמות החדשות שבאות מחוץ מדינות שהן לא שייכות לנו והחברה שלהם שונה מאצלנו , לחפש פתרון יעיל לעשות ארגונים שיעזרו לנו איך לצאת מהמשבר הזה .
The Rise and the Price of the Standards Movement : Ami Volansky