יום שבת, 17 בדצמבר 2011

משחקי למידה

בקורס של פרו'פ מיקי רונן " שילוב הדמיות ומשחקים לימודיים מתוקשבים " הינו צריכים לחפש משחק ולנתח אותו לפי מאמר Malone, T. W, (1981). Toward a Theory of Intrinsically Instruction, Cognitive Science, 4, 333-369 לראות את ההנאה בזמן המשחק , והמוטיבציה הפנימית וריכשת המימנויות דרך המשחק .
המאמר מדבר על משחקי המחשב ומה עושה את הכיף במשחקים ,מבוססת על שלוש קטגוריות :
פנטזיה : טוען שיש שני יתרונות קוגניטיביים ורגשיים בעיצוב סביבות הוראה .
אתגר : לסמוך על המטרות עם תוצאות לא ברור .
סקרנות : קוגניטיבית יכול להיות מגורה על ידי הפיכת הלומדים מאמינים הידע שלהם .
ושאול כמה שאלות חשבות בידעת חשיבות המשחק בלימדה , מה הופך דברים כיף ללמוד ? איך יכול להיות מתוכנן הוראה בדרך זה מרתק ולומדים תכנית כמוגם מחנך אותם ? מדוע במשחקי מחשב כל כך שווה?
האם למידה עם המחשב מעניין מהנה ?
אנו רואים כמה האנשים אוהבים את משחקי המחשב וגם הילדים אם מסתכלים עליהם רואים את ההנאה והלמידה בזמן המשחק .
בתהליך הקוגנטיבי מתרחשת למידה מימנויות ורוב העבודה עובד על תפקיד המוטיבציה שיש לאדם כדי לעסוק בפעילות .
והוא צריך סוגים שונים של חיזוקים -חיזוק החומר , חיזוק חברתי ,עצמית חיזוק .
אם לילדים יש מוטיבציה ללמוד משהו מהותי הם עלולים לבלות זמן רב יותר ולעשות מאמץ,ולהרגיש טוב יותר לגבי מה שהם לומדים ,ולהשתמש בו יותר בעתיד .
ולרכוש מימנויות חדשות ,וגם לפי פיאז'ה (1951)מכנה "פרקטיקה משחקים " או התרגיל חוזר על עצמו , pleasureful של מימנויות שנרכשו לאחרונה .
הפעילות צריכות להיות :
-מובנית כך שהשחקן יכול להגדיל או להקטין רמת האתגרים כדי להתאים בדיוק הכישורים שלו עם דרישות לפעולה .
-להיות קל לבודד את הפעילות לפחות התפיסה , גיוריים אחרים ,חיצוניים או פנימיים ,עלולים להפריע עם מעורבות בו.
-צריכים להיות קריטריונים ברורים עבור ביצועים ,אחד אמור להיות מסוגל להעריך כמה טוב או גרוע ,או עושה בכל עת.
- הפעליות צריך לספק משוב בטון השחקן ,אם השחקן יכול לספר כמה טוב הוא בקריטריונים של ביצועים .
- הפעילות צריכה מגוון רחב של אתגרים ואולי טווחים שונים איכותית כמה אתגר , כך השחקן עשויי להשיג מידע מורכב יותר על היבטים שונים של עצמו .(1979 ,).
לפי דעתי ככל שאנו בונים משחק בעל קטגוריות טובה יהיה יעיל יותר בלימדה , בגני הילדים הילדים לומדים דרך משחקים ככל שהוא נחשף יותר למשחקים לימודים הם רוכשים יותר ידע ומימנויות .
עכשו אנו רואים הרבה משחקים ברשת ובאתרי לימודים כמו מט"ח אופק שיש בהם הרבה משחקים שהם מושכים את תשומת לב הילדים והם שם מבלים הרבה זמן ורוכשים המון ידע ויש משחקים שהם עוזרים מאד בהבנת החומר הנלמד ,ונותן לילדים מוטביציה וסקרנות לגלות מה יהיה ,ואם נמצא במשחק משוב יהיה יותר יעיל להם , והוא לא גומר את המשחק עד שהוא גומר את המשחק בהצלחה .
קישור למשחק במטח
מקורות :
Malone, T. W, (1981). Toward a Theory of Intrinsically Instruction, Cognitive Science, 4, 333-369