יום שבת, 31 בדצמבר 2011

בעיות קשב וריכוז

אנו שומעים הרבה בימים אלה המושגים : הילד לא יכול לשבת כמה דקות ,לא מרוכז , לא מקשיב , זז הרבה .כל אלה מילים מדברות על הפרעות קשב וריכוז בקרב הילדים ,הילד הפרקטיבי יותר מדי כל הזמן זז אי אפשר להשיב אותו נע סביב השעון .
ADHD, ADD הפרעת קשב וריכוז
הינה הפרעה ניורולוגית תורשתית המשפיעה על כל תחומי החיים מן הילדות ועד החיים הבוגרים , היא באה לידי ביטוי בקושי לשים לב לגירויים והתרחשויות בסביבה לעקוב אחריהם ולהגיב באופן מותאם מקובל ורצוי .
וזה משפיע על היכולות האקדמיות , בתקופת הילדות ההפרעה עלולה לבוא לידי ביטוי בקשיים תפקודיים בבית הספר ובחיי החברה , ובחיי המובגרים היא היא עלולה להתבטא בקושי בהתמדה וחוסר יציבות ביחסי עבודה ומשפחה .
האם כל ילד הפראקטיביות הוא סובל מADHD ?
הפראקטיבית הינה צורך חזק בפעילויות פיזיות או מילוליות נוספות כמו תנועה או דיבור .
הפרעת קשב וריכוז באה לידי ביטוי באופן קוגניטיבי -התנהגותי קושי לשים לב לגירויים והתרחשויות בסביבה , חוסר יכולת להגיב כנדרש .לכל אחד בתנאים מסוימים לסבול מבעיות קשב כאשר אנחנו עייפים מאד , תשושים ,מוטרדים , מבוהלים ,מפחדים , כאשר קשה לנו להתרכז מסיבה כלשהי אנו יכולים לבטא זאת בדרכים שונות ,שיעמום ,חולמנות ,עייפות ,אי שקט ,עצבנות ואפילו תוקפנות ,בעיה קשב וריכוז היא אינדיבידואלית לכל אדם .
לקוי קשב :  ילדים מתקשים בכתה בריכוז בטווח ארוך בנושא הנלמד ,כל גירוי אחר מסב את תשומת ליבם מהנושא , וקושי בארגון ,אינם מסיימם פרויקטים ,לעמות זאת הם מסוגילים להתרכז במטלה שאוהבים טוב למשך שעות ( טלויזיה ,מחשב ) .
2% מהילדים בישראל עד גיל 18 מאובחנים מדי שנה כסובלים מהפרעות קשב וריכוז .
פעילות יתר : שילוב של פעילות יתר והפרעה . לסביבה באותו הזמן הילדים הסובלים מכך מפריעים בגן ,בבית הספר ובבית פסיכו -מטורי ,הם קמים ,יושבים ,רצים , רבים ונמצאים בעימות מתמיד עם המובגרים חוסר ארגון בולט .
אימפולסיביות  :  קושי לשלוט בדחפים , מתקשים להיכנס למסגרת חוקית של משחק .
ילדים ללא הפרעת פעילות היתר ( היפראקטיביות ) ההפרעה נקראת ADD ללא ה H הם קשים יותר לאיבחון .
הפרעת קשב דורשת איבחון מוקדם ככל האפשר .
טיפול בבעיה :
הטיפוך היעיל חייב להיות רב עמרכתי ( ציר ביולוגי , הפסיכולוגי והחברתי , טיפול תרופתי ,טיפול פסיכו -חינוכי ,תרפוה התנהגותית , ריפוי בעיסוק לפי הצורך ,שינויים סביבתיים .
טיפול תרופתי ברטלין איך יש לו תופעות לוואי .
"המחשב מספק תמיכה רבה ומשוב רב הוא מפגיש הילדים עם עולמות תוכן שונים במגוון אופנים , המאפשירים פיתוח יכולת מגוונות ולרמות השונות של הילדים . החוקרים מצאו כי למידה בסביבה דיגיטלית מעוררת מוטיווציה גבוהה בקרב תלמידים בכלל וכאלו עם בעיות קשב וריכוז בפרט , ומכיוון שמוטיווציה היא הבסיס לקיום של תהליכי למידה אפקטיביים .וצעה לשימוש נרחב בסביבת למידה ממוחשבת ." חן,דוד (2011).







שפירא, אבי (2004). הפרעת קשב וריכוז (ADHD). [גרסה אלקטרונית]. נדלה ב‏שבת ‏31 ‏דצמבר ‏2011, מאתר פסיכולוגיה עברית: http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=235

2 תגובות:

  1. בקרתי בלוג של הוניידה אלחמרי זוהי הפעם הראשונה שלי בכניסה לבלוג, התרשמתי לטובה ממבנה הבלוג, השקיעה התעניינה איך הם חושפים את דעותיהם והתיחסותם למאמרים שהם מתעניינים.בברכה זועבי אבתהאל, לומדת בקורס תקשוב ולמידה , המנחה מר אלפר מתי

    השבמחק
  2. עיינתי וקראתיבבלוג של הוניידה של התקשוב, לא הייה לי שום ידע לגבי המושג "בלוג", התרשמתי לטובהאחרי שהתעמקתי בקריאה, בבלוג של הוניידה הייתה התייחסות למחשוב והתקשוב וגם לפסיכולוגיה (בין הטכנולוגיה והבן אישי), השינוי הדיגיטאלי במגזר שלנו,עניין אותי כמורה וגם כהורה לשני ילדים שלומדים בכיתה א' , ב', שהם כל הזמן מעדיפים לשבת מול המחשב הרבה שעות מלצאת לבלות בחיק המשפחה, בברכה זועבי חוסיין שלומד בקורס "תקשוב ולמידה", המנחה מר אלפר מתי

    השבמחק