יום רביעי, 23 בנובמבר 2011

שוב ושוב חוזרת הרפורמה

בקראית מאמרו של קיובן לארי ,בקורס של ד"ר עמי ,
בהתחלה השתמש במשפט כל כך מעניין ומסביר הרבה על המאמר "הכל כבר נאמר בעבר , אבל כיוון שאיש אינו מקשיב ,אנחנו נאלצים לשוב תדיר על עקבותינו ולהתחיל הכל מהתחלה ". אנדרה זיד
מטרת המאמר היא הצגת את כל הסוגיות הבלתי נמנעות של רפורמות בית ספרית ,מאז מלחמת העולם השנייה ,וקובעי המדינות מספקעם הסברים לשאלה מדוע קשה כל כך לשנות את בית הספר ?ומדוע נכשלו רפורמות קודמות ?
והוא מסביר את דעתו בתיאור שלוש דוגמאות לרפורמות בית ספרית :
1- הוא מתחיל בכיתת הלימוד גישת המורה במרכז :
הוראת לוח וגיר שיעור פרונטלי המורה הוא מקור המידע והתלמיד מטחי שאלות .
והיום אנו רואים שיטה לגמרי הפוכה אנשי חינוך ההורים הפרוגרסיסים נאבקו כנגד הוראה זו (לוח וגיר ) בדעתם להפוך את בתי הספר למקומות ממקדי ילדים .
עניין של שתי מסורות מעוררות ויכוחים ומעצבת פרטיקה של מאת שנים " גישת המורה במרכז " " תכנית הלימודים במרכז " גישה מחשבה הקשה" " גישת התלמיד במרכז " .
וזו הגישה שצריך לפתח ולתמוך בה הרבה כי כולם למען התלמיד והעתיד של החברה ,אנו בשלב שצריך לשנות את כל הרפורמה לטובת התלמיד ועתיד השנוי הטכנולוגי המהיר .
2- תכנית הלימוד :
במאמר מדבר על המאה ה 19 שנעשו בה להפחית בין הוראה נושאים אקדמיים לערכים ליברליים ,שילוב נושאים טכנים או מעשיים לשקף שוק העבודה , והזרם הפרוגרסיבי ואפשרות קיומה של תכנית אקדמית מיטבית צריך לאפשר לתלמיד להששתף בכל מיני קורסים .
וכל פעם דור חדש לשינוי וביקורת על תכנית הלימודים ,
למה אי אפשר להגיע לתכנית שהיא תשקף ותחלול את כל השנוי וטובת התלמיד בעתיד לאן וכמה אפשר לשנות וכל פעם כשלון של הרפומה . התכנית צריכה לקדם את החברה שבה חיי התלמיד שהוא יכול להתמודד עם הבעיות שהוא נתקל בעתיד , ושינוי הטכנולוגי המלווה כל אחד במאה העשרים מחדשת תכניות חדשות שהמורה צריך להכין את הדור החדש לה .
3- ריכוז וביזור של סמכות :
התחילו לפני יותר ממאה שנה בשנוי של העברת הסמכיות לבתי הספר וחברי מעצות חינוכיות קטנות ויעלות ,
העבירו את הניהול לבתי הספר כדי לשפר אותם , ועדות בית ספריות ניהול עצמי , ארגון בית ספרי .
וכל הזמן יש חידוש בסמכיות כדי להגיע לערכים טבועים בריכוז או ערכים הטבועים בביזור .
בכל שלוש הדוגמאות רואים בכל פעם חזרות הרפורמות שוב ושוב ............
ולפי המאמר צריך לקחת החלטה בכל החזרו הללו ולשפר את כל התחומים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה