יום שני, 12 בדצמבר 2011

אסטרטגיות שינוי

למען שינוי צריך ללכת תמיד קדימה
מהי דרך הפעולה המיטבית לשינויים עמוקים בבית הספר לפי מאמרו של תומס גסרגובני מדבר על שלוש אסטרטגיות במטרה לשיג שינוי בבית הספר הארגון ,השוק וקהילה , וסטרטגיות שוק וארגון יכולות לגרום לשינוי היעיל של מבנים בית -ספרים בטווח קצר ,ואלה קהילה טובה יותר לגרמת שינויים עמוקים בליבה התופעולית של בית הספר .
ושינוי עמוק כרוך בשינוי יסודיים , בהבנת חומר למידה ,פדגוגיה ודרך הלמידה בכישורי המורים .
מציג שאלות : מה יחולל בבית הספר שינוי מהיר? מה יכול להביא לידי שינוי של מבנים והסדרים בית ספריים?מה יחולל בבית הספר שינוי עמוק ?
והתשובה היא כוחות שינוי המובססים על שרואה בבית הספר קהילה ,לחולל שינוי על ידי שימוש בכל מיני כוחות ויש ששה כוחות שיבילו לשינוי :
כוח הבירוקרטי ,כוח האישי - כוח השוק , הכוח המקצועי , הכוח התרבותי , הכוח הדמוקרטי .
כוחות אישים וכוחות שוק גורמים בדרך כלל לשינוי במבנה בית הספר .
בניית קהילה שיתופית בנייה של קהילה מקצועית באמצעות תקני מומחיות כללי התנהגות ,קהילה דומוקרטית באמצעות אמנות חברתית .
ומדבר גם על הרצון של המורים בשינוי ,אם המורים לא ידעו כיצד לשנות ואם לא יהיו מסוגלים להשתנות ,קשה להניח ששינוי יתרחש ,פיתוח מורים מקודם בהדרגה עם בנייתה של הקהילה המקצועית והפיכתו של בית הספר למוקד של חקירה
אני רואה בשינוי שהוא צריך להיות מכמה כיוונים קודם הרצון והמוטיבציה כדי לגרום לשינוי ,וצריך שהמורים ישתפו פעולה עם השינויים המוצעים ובתרומה לקבל דבר ,אם מוסיפים להם שעות עבודה בלי תוספת שכר על כך לא יהיה להם את הכוח לגרום לשינוי .
מקור: סרג'ובני, ת' (2010): ארגון שוק וקהילה: מתוך: ג' פישר ונ' מיכאלי (עורכים). שינוי ושיפור במערכות חינוך: אסופת מאמרים ( עמ' 246-262). ירושלים: מכון ברנקו וייס. (תדפיס) ( 371.2 שנו) 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה